Het is moeilijk om te praten over huiselijk geweld. Gevoelens van schaamte en angst bij slachtoffers, plegers en overige leden van het gezin spelen hier een belangrijke rol. Informatiemateriaal zoals folders en posters in een wachtkamer of een centrale ruimte kunnen de drempel verlagen om over de problemen thuis met u te praten. Aandacht en uw luisterend oor zorgen ervoor dat mensen zich veilig voelen om hun verhaal kwijt te kunnen.
Leg de cliënt uit wat u gaat doen en waarom u dat gaat doen en breng dit in direct verband met uw zorgen! ‘Omdat ik me zorgen maak over… ben ik van plan om’
Vraag om een reactie: ‘Wat vindt u er van dat ik…’
In geval van een negatieve reactie:
‘Ik heb goed van u gehoord dat u… maar omdat ik me echt grote zorgen maak over uw situatie / de situatie van uw kinderen ga ik toch…’
Neem moeilijke beslissingen niet alleen: vraag advies aan een medewerker van het Steunpunt Huiselijk Geweld of aan een collega.
Leg uw acties en besluiten zorgvuldig vast in het dossier.
Vragen stellen
Vaak zullen cliënten pas met u in gesprek gaan over problemen en eventueel geweld in huiselijke kring als u er rechtstreeks naar vraagt. Als u een gesprek heeft, stel dan vragen om het probleem helder te krijgen:
Als u een vertrouwelijk gesprek heeft met een cliënt informeer deze dan: