Interview met Tom Segers

30-12-2014

Per 1 januari 2015 zijn de advies-, meld- en steunpunten Huiselijk Geweld en Kindermishandeling van de zes gemeenten in de regio Amsterdam-Amstelland samengevoegd onder één dak. Het Steunpunt Huiselijk Geweld Amsterdam, Steunpunt Huiselijk Geweld Amstelland, Advies- en Meldpunt Kindermishandeling en Vangnet jeugd gaan vanaf 1 januari 2015 samen op in Veilig Thuis Amsterdam-Amstelland. Tom Segers is als Bouwmeester verantwoordelijk voor het realiseren van de nieuwe organisatie.

Wat zijn je belangrijkste taken geweest de afgelopen maanden?

‘Het inrichten van de Front office. Mensen moeten advies kunnen vragen bij Veilig Thuis en een melding kunnen doen van huiselijk geweld of kindermishandeling. Daarnaast is er een Interventieteam dat er op uit kan wanneer nodig. Ook de aansluiting met de eerste en tweede lijn moet goed geregeld zijn.’

Wat vond je het meest ingewikkeld om te realiseren?

‘Hoe krijgen we alles onder één dak en hoe krijgen we dit allemaal binnen één begroting, daar is veel tijd in gaan zitten. Wat ons enorm geholpen heeft is dat JBRA voorstelde om te beginnen met het ontwerpen van een eigen werkproces Veilig Thuis Onder leiding van Mirjam Coret ( Vanguard nederland)  hebben  de uitvoerende mensen van Jeugdzorg, de GGD en de twee Steunpunten Huiselijk Geweld deze klus opgepakt. Dat zijn de medewerkers die het veld goed kennen. Ze  zijn samen om de tafel gaan zitten om de Veilig Thuis methode te ontwikkelen. Dat heeft goed uitgepakt.’

Wat is die Veilig Thuis methode?

‘De kritiek op de bestaande situatie was dat medewerkers die zich bezig hielden met huiselijk geweld te weinig oog hadden voor de kinderen. Omgekeerd werd er bij kindermishandeling gefocust op de kinderen en er niet echt gekeken wat er met de ouders aan de hand was. Veilig Thuis gaat dit beter met elkaar reguleren. Er is nog maar één werkproces.’

‘Bij een telefonische melding of adviesvraag is het geen zoektocht meer wat er vervolgens moet gebeuren. Is het kindermishandeling of juist huiselijk geweld? Er is een uitgekiende beslisboom ontwikkeld. Iedereen die nu opneemt, weet wat hij moet doen. Zo kan er sneller geschakeld worden. Wanneer een kind zelf niet mishandeld wordt, maar een van zijn ouders wel, is dat ook kindermishandeling. De hulp richt zich dan niet alleen op het directe slachtoffer, maar ook op de kinderen. Ook bij huiselijk geweld, waarbij geen kinderen in het spel zijn weten de mensen van Veilig Thuis van de hoed en de rand.’

Hoe ziet Veilig Thuis Amsterdam-Amstelland er straks uit?

‘Er zijn drie teamleiders die leiding geven aan ieder twee basisteams. Een basisteam bestaat voornamelijk uit maatschappelijk werkenden. Zij kunnen een beroep doen op vertrouwensartsen en een gezondheidspsycholoog. Nieuw is dat de maatschappelijk werkenden ook worden bijgestaan door een aantal sociaal psychiatrisch verpleegkundigen die indien nodig terug kunnen vallen op een psychiater van de GGD. Veilig Thuis Amsterdam-Amstelland is gestationeerd bij de GGD. Hierdoor wordt de lijn met forensische verpleegkundigen en artsen korter zodat lichamelijk letsel sneller beschreven en beoordeelt kan worden. We zijn ook bezig om de lijn met Jeugdzorg sterker te maken en de specialisten van de Blijfgroep waar ze veel kennis hebben van bijvoorbeeld eergerelateerd geweld.’

Hoe hebben de medewerkers van Veilig Thuis zich kunnen voorbereiden?

‘Alle medewerkers hebben de afgelopen periode in groepen van ongeveer tien medewerkers (de basisteams) vier dagen achter elkaar met de Veilig Thuis methode geoefend. Op 15 december is het inrollen afgerond. Ook zijn de medewerkers mee geweest met het Interventieteam of bij een interventie aanwezig geweest, zodat ze weten wat interventie daadwerkelijk inhoudt, wanneer ze daartoe besluiten in de toekomst.’

Wat wordt de belangrijkste verandering van Veilig Thuis voor burgers?

‘Ze kunnen vanaf 1 januari 24 uur per dag, zeven dagen per week gratis bellen met 0800-2000 om vragen te stellen, hulp te zoeken of een melding te doen. Het nummer is niet alleen 24/7 bereikbaar, maar we zijn ook beschikbaar. Wanneer nodig kan het Interventieteam ook ’s avonds om elf uur nog op pad.’

Wat gebeurt er als mensen nog met de oude nummers bellen?

‘Het nieuwe centrale nummer werkt vanaf 1 januari 2015. De eerste maanden worden alle huidige nummers doorgeschakeld, zodat bellers altijd iemand aan de lijn krijgen, ook wanneer ze nog niet van het nieuwe nummer op de hoogte zijn. Om het nieuwe nummer breeduit te communiceren wordt er landelijk campagne gevoerd en zijn we ook regionaal bezig. We verspreiden onder meer flyers en kleine informatiekaartjes onder huisartsen, verloskundigen, eerste hulpposten etc. Ook komt er op 1 januari een speciale website www.020veiligthuis.nl.’

Kan iedereen bellen met Veilig Thuis?

‘Ja iedereen. Veilig Thuis is er zeker niet alleen voor burgers, maar ook voor professionals. Van vertrouwenspersonen op scholen, tot fysiotherapeuten en van verloskundigen tot artsen. Bij twijfel en vragen altijd bellen met 0800-2000. Er zijn bijvoorbeeld hulpverleners die als enige contact hebben met geïsoleerde gezinnen waar vermoedelijk kindermishandeling of huiselijk geweld speelt. Die staan dan voor een dilemma: moet ik dit melden met het risico dat ik de vertrouwensband met het gezin verbreek, of niet. Ze kunnen dan bellen met Veilig Thuis en dit bespreken met onze deskundigen. Zo kun je met elkaar tot een besluit komen en staat de hulpverlener  er niet alleen voor.’